add_circleArrow downArrow upikonit_231116_korjattu_outlinedikonit_231116_korjattu_outlinedcheckikonit_231116_korjattu_outlinedikonit_231116_korjattu_outlinedfile-pdffile-textGridikonit_231116_korjattu_outlinedikonit_231116_korjattu_outlinedikonit_231116_korjattu_outlinedikonit_231116_korjattu_outlinedikonit_231116_korjattu_outlinedikonit_231116_korjattu_outlinedikonit_231116_korjattu_outlinedpinterestikonit_231116_korjattu_outlinedikonit_231116_korjattu_outlinedikonit_231116_korjattu_outlinedikonit_231116_korjattu_outlinedikonit_231116_korjattu_outlinedikonit_231116_korjattu_outlinedtwitterikonit_231116_korjattu_outlinedikonit_231116_korjattu_outlined

Haku

Kylpyhuoneremontti suunnittelijan silmin

Pääkuva

1980-luvun rivitalon kylpyhuone ja wc

Kylpyhuoneremontin suunnittelu lähtee aina asiakkaan tarpeista. Kylpyhuonemyyjä voi tuoda mukanaan ideoita ja ratkaisuja, jotka eivät tulisi itselle edes mieleen.

Vuonna 1986 rakennetun rivitalon kylpyhuone ja wc kaipasivat kipeästi päivitystä, sillä pinnat olivat vanhentuneet ja tilat toimivat huonosti käytössä. Kylpyhuonemyyjä Tanja Ämmälä tarttui haasteeseen ja suunnitteli asukkaille uudet, harmoniset ja käytännölliset pesu- ja saunatilat sekä pikkuvessan. 

Sijainti: Rovaniemi
Rakennustyyppi: Rivitalo
Rakennusvuosi: 1986
Pinta-ala: 13 m²
”Haluan tuoda suunnitelmiin jotain yllättävää, jota asiakas ei osaa odottaakaan.”

Tanja Ämmälä
kylpyhuonemyyjä, Laattapiste Rovaniemi

JOKAISELLA ASIAKKAALLA ON TARINANSA

Kylpyhuoneen suunnittelu lähtee asiakkaan toiveista ja tarpeista

”Asiakkaani asuvat vuonna 1986 valmistuneessa rivitalossa, jonka kylpyhuone oli aika lailla alkuperäisessä kunnossa. Jotain pientä oli uusittu, mutta pinnat olivat vanhat. Myös kalusteet olivat puutteelliset, ja säilytystilaa kaivattiin lisää.

Kylpyhuoneen remontissa suihkua siirrettiin, kaappitilaa lisättiin ja lisäksi varattiin paikka uudelle, edestä täytettävälle pyykkikoneelle. Asiakkaat kertoivat toiveistaan, mutta jättivät väljyyttä ehdotuksilleni.

He olivat miettineet kylpyhuoneeseen vaaleaa, isoa, mattapintaista laattaa ja suihkun taakse tehostetta. Pohdin, että sävymaailma voisi kääntyä ennemminkin harmaaseen kuin beigeen. Mattapinnasta mieleen tuli Riverside, jossa on iso, mukava laattakoko. Tehoste ei minusta sopinut Riversideen, joten ehdotin tilalle struktuuripintaista laattaa samasta sarjasta.

Tein myös beigellä Miralta-laatalla toisen suunnitelman, johon piirsin suihkun taakse tehosteeksi beige-kultaista Appianin mosaiikkia. Muistan kuitenkin, että asiakkaat tykkäsivät heti Riverside-versiosta. Kalusteiden värit katsoin sitten laattoihin sopiviksi. 

Pikkukuva 1

Pesukoneen ympärille valittiin kodinhoitohuoneen kalusteita, jotta tilasta saatiin mahdollisimman toimiva.

Pikkukuva 2

Struktuuripintainen laatta elävöittää mukavasti koko kylpyhuoneen.

Pikkukuva 3

Puunsävyiset kalusteet tuovat kylpyhuoneeseen pehmeyttä ja luonnonläheisyyttä.

Uusia ideoita ja toimivampia ratkaisuja kylpyhuoneeseen ja vessaan

Tila saneli aika lailla, mitä siellä voi tehdä. Haastavinta oli suunnitella pyykkikoneen ympärille rakennettava kokonaisuus ja saada se istumaan tilaan. Tuolle seinustalle valittiin lopulta kodinhoitohuoneen kalusteita. Niiden valkoinen väri tuo tilaan ilmettä, kun muut kalusteet ovat ruskeita. Sähkömiehemme ehdotti tunnelmavalaistusta, joka korostaisi laattaa, ja se tuki hyvin suunnitelmaani. Lopulta kaikki haasteet olivat ratkaistavissa, ja meiltä löytyi sopivat tuotteet jokaisesta tuoteryhmästä. 

Alakerran vessaan ehdotin pikkaisen tummempaa Riverside-laattaa. Sarja ei ole kolkko, vaan sisustuksellinen ja pehmeä, ja lisäksi peilipinta saa tilan näyttämään suuremmalta. Halusin, että sekä kylpyhuoneessa että vessassa pysyisi tietty pehmeä värimaailma, mutta olisi kuitenkin myös kontrastia. Sävyt eivät ole liukuvat, vaan lattia on selvästi tummempi, ja kalusteet erottuvat seinästä. 

”Kun teen suunnitelmaa, huomaan usein miettiväni, miten asiakas kävelee tilassa ja mitä toimintoja hän siellä tarvitsee.”

Tiloja suunnitellessani mietin, miten saisin ratkaistua jonkin tietyn jutun eri tavalla kuin ennen. Olen kuitenkin tarkka ja tahdon tietää yksityiskohdat, sillä en halua ehdottaa ratkaisuja, joita ei voitaisikaan toteuttaa. Kun teen suunnitelmaa, huomaan usein miettiväni, miten asiakas kävelee tilassa ja mitä toimintoja hän siellä tarvitsee. Haluan myös tuoda suunnitelmiin jotain yllättävää, jota asiakas ei osaa odottaakaan.

Lopputulokseen olen tyytyväinen: kaikki stemmaa yhteen, ja tunnelma on harmoninen. Olen tehnyt tätä työtä jo sen verran pitkään, että joskus tiedän heti, mikä laatta kullekin asiakkaalle sopisi.”

Tanja Ämmälä, Laattapiste

Muita samanlaisia

Katso myös